Nieuws⭐ Uitgelicht

Helmplicht e-step Nederland: wordt de helm ook verplicht voor jongeren?

Minister Tieman overweegt een helmplicht voor jongeren tot 18 jaar op e-steps om 'verschuivingseffecten' te voorkomen. Wat betekent dit voor de nog prille e-step markt in Nederland? Een analyse van de plannen en gevolgen.

Iwan
28 augustus 2025
7 min
#helmplicht#jongeren#regelgeving#Minister Tieman#veiligheid
Helmplicht e-step Nederland: wordt de helm ook verplicht voor jongeren?

Minister Tieman heeft aangekondigd een helmplicht in te voeren voor jongeren tot 18 jaar op fatbikes en e-bikes. Maar het verhaal stopt daar niet: de minister overweegt expliciet om deze helmplicht uit te breiden naar "alle lichte elektrische voertuigen", inclusief e-steps. Wat betekent dit voor de nog prille Nederlandse e-step markt?

Het grote verhaal: van fatbike naar alle lichte elektrische voertuigen

Op 28 augustus 2025 kondigde minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) aan een helmplicht te willen invoeren voor kinderen tot 18 jaar die rijden op een elektrische fiets, zoals een fatbike. Mogelijk wordt de helmplicht uitgebreid naar andere lichte elektrische voertuigen, zoals de e-step.

De aanleiding is alarmerend: de laatste cijfers tonen dat er in 2024 6 keer zo veel jongeren op de elektrische fiets op de spoedeisende hulp (SEH) zijn beland met hersenletsel. Maar waarom zouden e-steps automatisch meegepakt worden in deze regelgeving?

De rationale: het "verschuivingseffect"

De minister is helder over zijn beweegredenen. Om een verschuivingseffect te voorkomen, wordt ook gekeken naar een leeftijdsgebonden helmplicht voor álle lichte elektrische voertuigen (bijvoorbeeld de e-step).

Dit verschuivingseffect is een logische zorg. Als jongeren een helm moeten dragen op e-bikes maar niet op e-steps, dan zou je kunnen verwachten dat ze massaal overstappen naar e-steps.

De paradox: meer regels voor een markt die nauwelijks bestaat

Hier ontstaat een opmerkelijke situatie. Terwijl de minister regels overweegt voor e-steps om verschuiving te voorkomen, is de legale e-step markt in Nederland nog microscopisch klein.

Sinds 1 juli 2025 hebben e-steps een kenteken nodig. Momenteel is de Selana Alpha de enige RDW goedgekeurde e-step. De werkelijkheid is dat de meeste e-steps die worden aangeboden niet goedgekeurd zijn en niet de weg op mogen.

Laatst bijgewerkt: 28-8-2025